En som het — del 2

Natt. Får ikke sove. Så i likhet med forrige gang kommer jeg til å sitte her og egentlig ville skrive om min mystiske Savnede Venn, mens jeg i stedet kommer til å skrive om tegnsetting.

Forrige gang oppdaget jeg at mitt favorittegn, — ikke brukes på norsk, og jeg har pent og lydig holdt meg til – etter det. Et annet tegn som er nesten like bra, og som i aller høyeste grad er i bruk på norsk, selv om det ofte blir misbrukt – du gjettet det: semikolon [;].

Semikolon brukt som setningsdeler gir, i likhet med min forbudte lange tankestrek, en følelse av en spenningsfylt pause. Jeg vet jo at det ikke er sånn rent grammatisk, men jeg elsker å lese tekster som er fulle av semikolon (og tankestreker).

Hm. Jeg klarte visst ikke å bruke så mange semikolon, og jeg savner deg fortsatt, Venn, så her kommer et lite tegnsettingsdikt jeg skrev da jeg var 16 år gammel:

I EN OMVENDT PARENTES

I en omvendt parentes
Hennes hvite komma-navle
Magen er av porselen
Lys som krittet på en tavle

Som et utropstegn med prikk...
Hennes lille munn og nese
Med små punktum-fregner på
Som litt frekt tegnsetter fjeset

Pikens halsgrop; apostrof
Tallet åtte hennes bryster
Og straks under – hennes Y
Mot hans bokstavelige lyster...



Kanskje ikke min største litterære prestasjon, men hei... Jeg var 16 ;) Ordet "pikens" i stedet for "jentas" kommer trolig av at jeg slukte Bjerke, Wildenvey og Rudolf Nilsen på den tiden. Nåja. Det gjør jeg i og for seg fortsatt.

(Dagens lydspor: Tangoting. Last ned låtene!)

Kommentarer

  1. så fint dikt :D har du lagt det ut på dikt.no e.l.?

    SvarSlett
  2. He-he... Nei, det er en del av en samling på 30-40 dikt som jeg skrev da jeg var tenåring, og dette er ikke engang det beste. Føler kanskje ikke de diktene er så representative for meg som voksen. Men jeg hadde dem på hjemmesiden min helt til nylig...!

    SvarSlett
  3. Jeg har blitt så mobbet for min semikolon at jeg sluttet med den. Ja,jeg er litt feig.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa