Mari

(Dette er kanskje, kanskje ikke en slags fortsettelse av dette.)

Jeg gjør det. Jeg strekker hånden fram og legger den på skulderen din. Du ser opp. Øynene dine sperres opp og du gisper.

Du ser at jeg er deg. Men det er jeg jo ikke.

Du rister på hodet. Løfter uvørne småpikefingre til munnen og tar et dypt, langt, sugende drag av røyken. — Du røyker ikke, sier jeg.

Jeg lukker øynene. Dette må du aldri, aldri få vite. Jeg fantaserer om mannen din. Jeg svetter, stønner, slikker og grafser sammen med mannen din, ler og skriker, brystkasse, hals, lår, pikk, brystkasse.

Han vet det selvfølgelig ikke. Hadde han visst det, hadde han ikke sagt noe, bare sett på meg, kanskje lagt hånden over min, på den utvetydig broderlige måten. — Du trenger ikke elske meg, sier jeg. — Ikke i kveld. Bare hold meg. (Som om det hjelper.)

Det er helt feil. Han er for ung, for søt, for velkledd, for utrent. Han leser feil bøker og hører på feil musikk. Og håret, håret hans. Helt feil. Men likevel.

— Det skulle vært en kafé som var oppe nå, sier du. — Mm, sier jeg. Så skulle vi sittet i stillhet og reparert den synkende rusen vår med rødvin. Vi drikker ellers aldri rødvin, vi er øljenter begge to.

Kunne vi vært venner, Mari? Kanskje, hvis jeg ikke hadde syndet med mannen din i tankene. Hvis jeg ikke hadde kjent den salte, milde smaken av ham i munnen hver gang jeg så ham for meg. Hvis jeg ikke hadde visst hvordan han pleier å bite seg i underleppa rett etter at han har kommet. Ikke som i skam, mer som for å kjenne etter at det er følelse igjen i resten av kroppen, eller at han fortsatt har krefter til å gjøre den ene, lille anstrengelsen.

Jeg ville ikke ha gjort det på ordentlig hvis jeg hadde kunnet. Ikke fordi jeg er glad i deg, men fordi jeg er glad i ham. Og han elsker deg, Mari. Ikke tvil på det. Ikke tvil på det. Ikke gråt, Mari. Plutselig er det for seint.

***

Du vil tro at dette er dikt og fri fantasi hvis du leser det, vil du ikke Mari? Jeg håper det. For du heter jo ikke egentlig Mari. Og så velkledd er han jo egentlig ikke.

***

Samler fortsatt på dikt fram til fredag, fin hjemmelaget premie og greier:)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa