Hjernemat på morofat

Jeg er vel ikke alene i verden om å ville kunne flere språk. Å beherske et språk er både gøy og nyttig, men veien dit kan være kronglete.

Ulike mennesker lærer best på ulike måter, men vi har også noen fellesnevnere i måten vi lærer på. Repetisjon er for eksempel et ganske essensielt prinsipp. Men jeg er jo voksen, jeg vil ikke ha lekser! Hva gjør man da? Man leter etter de språklæringsverktøyene som er så morsomme at man glemmer at man pugger.

(Denne posten er først og fremst tiltenkt deg som vil lære språk på egenhånd. Jeg har tidligere forsøkt å gå på et av Folkeuniversitetets språkkurs, men jeg syntes det var veldig dyrt for såpass langsom progresjon. Selvfølgelig er nytten av å kunne praktisere språket i samtale uvurderlig, så dette er noe du må tenke over.)

Her er mine tre favorittverktøy for tiden. Jeg har prøvd mange, mange fler, men dette er de jeg har festet meg ved. Som du ser, forsøker jeg å lære meg russisk, men alle disse alternativene er tilgjengelige på flere språk.

1. Memrise


Memrise er en nettside (skal også bli app etterhvert) hvor du kan velge blant ulike gratis kurs lagt inn av brukere. Hvis du ikke føler deg klar for å lære et nytt språk kan du for eksempel pugge verdens hovedsteder? (Det at kursene er crowdsourcet gjør at jeg ikke kan gå god for kvaliteten på hvert enkelt av dem, men det jeg har kikket på så langt ser ok ut.)

Språkkursene fokuserer på vokabular, og hvert ord er et frø som du må plante. Etter en viss tid må du også vanne (repetere) det. Første gang kurset viser deg et ord kan du velge mellom ulike «mems» som kan hjelpe deg å huske ordet, eller du kan opprette ditt eget mem. Her er mitt favoritt-mem laget av en annen bruker:


Det er verdt å følge facebooksiden til Memrise, hvor de poster spesielt artige eller lure mems. 

Etter at du har sett ordet og memet får du både flervalgstester (klikk på ordet) og tester der du selv må skrive det inn.

2. In a Month

Tanken bak denne appen er at man skal lære slik barn gjør. Den har dermed ikke noe «fra-språk». I stedet viser den deg bilder sammen med tekst og lyd. Etterpå får du bare ordene og må klikke på det riktige bildet. Du starter med enkeltord og bygger deg opp til setninger. Det er overraskende lett, og spennende nok er det denne jeg har lært mest grammatikk av!

Det er litt høy forekomst av lettkledde damer (for eksempel i forbindelse med ordene for «kort» og «lang» (kjole) og «tykk» (mann) «tynn» (bikinidame), men skitt au.

Fullversjonen av appen koster 12 kroner, noe som gjør den billigere enn de fleste betalte språk-appene jeg har sett.





3. Earworms

OK, Denne er supercheesy og ganske komisk egentlig. Jeg vil ikke anbefale den som ditt eneste språkverktøy, men som supplement tror jeg den har noe for seg. Her skal du lære språket mens du slapper av og lytter til fraser lagt oppå rytmisk musikk, av og til med snåle ekko-effekter. På toppen av det hele har den engelskspråklige mannen og den russisktalende dama en slags flørtende tone :-D Men hvis du klarer å slutte å fnise vil du merke at ordene fester seg lett ved hjelp av rytmene. Earworms fokuserer mest på «turistfrasene», men så lenge jeg kun benytter den som supplement synes jeg det er ålreit.

Earworms har apper til både iPhone og Android, eller du kan kjøpe mp3-utgaven, for eksempel gjennom Audible. Der kan du få veldig billige lydbøker hvis du oppretter et abonnement som gir deg én credit (bok) per måned, og du kan også prøve-lytte og returnere dersom du ikke blir fornøyd. Du kan si opp abonnementet når som helst. (Jeg er ikke sponset.)

Android-appen til Earworms koster rundt en femtilapp. Her får du ikke like mye for penga som i den forrige appen, men på den annen side er en femtilapp lite sammenliknet med et tradisjonelt språkkurs. (Husker du da du måtte kjøpe en liten koffert med kassetter i?)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mett

Hvem voldtok Marianne Aulie?

Den store posten om å reise med tog i Europa